0516-432190 / 0516-432697 of 06-51816421 info@alert-groep.nl

Economisch staan alle seinen weer op groen, ook in het Noorden van ons land. Onlangs zaten in Drachten bij het Hotel van der Valk zes ondernemers rond de tafel om hun ervaring in groei te delen, om samen een blik op het nieuwe jaar te werpen. Een ding werd al snel duidelijk: ondernemen draait niet alleen om de centen. Nu ondernemers de wind weer wat in de rug hebben, is er meer oog voor de mensen. En dat is volgens deze ondernemers minstens zo belangrijk, want stralende mensen ondernemen nu eenmaal meer.

Vooral Rick Karg van Kleur je Klant, gespecialiseerd in trainingen om – met oog voor mensen – organisaties te helpen bij een transitie, ziet dat bedrijven weer investeren in hun personeel. “Wij maken nu een gigantische spurt, zien een explosie in aanvragen en opdrachten.” Of het alleen door een betere economie komt, trekt Karg in twijfel. “Wij hebben de afgelopen jaren vanuit onze eigen kracht veel geïnvesteerd in ons netwerk, het is nu tijd om te oogsten.” Ook Jeanet van Echten van Maas groep, landelijk actief in outplacement en re-integratie, investeert dagelijks in mensen. “We begeleiden ze met alle plezier, maar zien tot onze spijt dat het bij outplacement regelmatig om een verstoorde arbeidsrelatie gaat. Het was dan mooier geweest als zaken net een stapje eerder waren opgepakt, want in een eerder stadium goed uit elkaar gaan, is ook een optie.”

 RVK8948

Goed leven

André van Dijk van Watziterinhetglas, niet alleen aanbieder van proeverijen en cursussen in whisky’s en gedistilleerde dranken, maar sinds kort ook van een online whiskyveiling, ervaart dat mensen beter presteren als ze het naar hun zin hebben. “Dat geldt voor mijzelf ook. Ik ben niet voor de man met de stropdas, doe graag zaken met mensen waar ik mij prettig bij voel.” Bij Sieger Brouwer van Alert-groep, expert in het adviseren en ondersteunen van het MKB op administratief, fiscaal en financieel gebied, lijkt het uitsluitend om cijfers te gaan, maar niets is minder waar. “Ook wij kijken naar de mensen. Zo adviseer ik ondernemers hun doelstelling in de volle breedte te formuleren, dus ook gericht op een goed leven met het gezin. Laat niet de agenda alles bepalend zijn, maar organiseer de dingen anders. Uit eigen ervaring weet ik dat je er geen cent minder om verdiend.”

 RVK8953

Wees jezelf

Het mag duidelijk zijn dat volgens deze ondernemers een hoge omzet niet het ultieme doel moet zijn. Brouwer: “Je wordt wakker van de wekker, maar waarom kom je je bed uit? Wat wil je doen en hoe wil je daar komen? Daar draait het om. Natuurlijk moet er ook geld worden verdiend, maar het is niet het voornaamste doel.” Hét doel voor Van Echten is mensen begeleiden. “Het geeft zo’n kick als ik iemand goed verder kan helpen.” Belangrijk is ook dat mensen het naar hun zin hebben. “Dan vertellen ze veel enthousiaster waar ze mee bezig zijn”, meent Van Dijk. Als ondernemer of werknemer moet je vooral jezelf kunnen zijn, niet iedereen als klant willen hebben. “Dat betekent dat je kunt werken vanuit je eigen behoeftes en kwaliteiten”, vertelt Van Echten. “Dat je durft te zeggen wat je wilt.”

 RVK8959

Positief schakelen

Bij dit alles geldt de regel ‘hoe gezonder de bedrijfscultuur, hoe lager het ziekteverzuim’. Kleur je Klant helpt bedrijven tot een gezonde(re) cultuur te komen. “Zo brengen wij met de methode disc in beeld tot welke kleur medewerkers behoren”, legt Karg uit. “Het geeft inzicht in de verschillende eigenschappen en kwaliteiten binnen een team en hoe daartussen op een positieve manier te schakelen is.” Nu het economisch beter gaat – ook in het Noorden is het sentiment positiever – ontstaat er dus weer ruimte voor deze menselijke kant van het werk. Ook het investeren in een goed netwerk krijgt weer volop aandacht. “Maas groep bestaat bijna twintig jaar, is bekend in het Midden en Zuiden”, zegt Van Echten. “Maar in het Noorden is het nog echt pionieren, een gericht gekozen netwerk is dan heel waardevol.”

 RVK8970

Goed netwerk

Ook Brouwer profiteert met Alert-groep van een goed netwerk. “Door anderen te laten weten wat ik doe, krijgen mensen via via te horen dat ze met bepaalde zaken bij mij moeten zijn. Als de klik er vervolgens is, ga ik aan de slag. Dan vlieg ik als een postduif boven de materie. Hoe complexer, hoe beter, dat vind ik leuk.” Wel ziet Brouwer dat de wijde omgeving vaak beter weet wat je doet dan een directe buur. “In dat geval spreekt mijn bus boekdelen, echt iedereen praat erover”, zegt Van Dijk van Watziterinhetglas en Whisky Auction. “Alles bij elkaar – mijn bus, website, placemats – hebben dezelfde uitstraling.” Van Echten vult aan dat je de kwaliteit die je uitstraalt ook echt moet leveren. Emotie speelt daarbij een grote rol. Verrassende, ludieke acties voor (potentiële) klanten maken dan net het gewenste onderscheid.

 RVK8952

Komend jaar

Op de drempel van het nieuwe jaar blikken deze ondernemers tot slot ook nog even vooruit. “Wij groeien sterker dan gedacht, zien aanleiding om voor komend jaar onze naam om te zetten”, zegt Karg. “Dat betekent dus ook een nieuwe website en dergelijke.” Brouwer vertelt dat Alert-groep ook met geld, kennis en directie verantwoordelijkheid participeert in andere bedrijven. “Zo maken we deel uit van een technisch bedrijf, dat we in 2017 tot bloei willen laten komen. Het loopt wel, maar we willen het nu echt laten vliegen.” Van Dijk blijft inzetten op zijn proeverijen en cursussen en ziet veel potentie in zijn online whiskyveiling. “Ik hoop op een langzame groei om het logistiek goed onder de knie te krijgen.” Van Echten blijft met hart en ziel mensen begeleiden en hoopt in samenwerking met andere organisaties mensen meer in hun kracht te zetten, want stralende mensen ondernemen nu eenmaal meer.

 RVK8931

Tekst: Kopijatelier, Foto: Kiekez, Locatie: Van der Valk Hotel Drachten